V tomto storočí sa kladie dôraz na spoznanie zákazníka, t.j. vedieť určiť jeho požiadavky na produkt alebo službu a jeho správanie na rôznych platformách (kanáloch), ktoré aktuálne praktizuje daná spoločnosť (e-shop, web, online reklama, newsletter, mail marketing, …). Ľudia, odborníci, ktorých poveríte touto úlohou väčšinou vytvárajú závery zo skúseností či pocitov, ktoré nadobudli. Závery sú väčšinou o tom, ako to oni vnímajú. Málokto sa na danú úlohu pozrie komplexne, v širšom slova zmysle a na základe dát z dostupných zdrojov (Excel, účtovníctvo, Google Analytics). V týchto dátových zdrojoch je všetko podložené metrikami a dimenziami, ktoré vychádzajú zo zákazníckeho správania.
Vytvoril som tzv. pyramídový (no)data model, v ktorom chcem priblížiť podstatu čísel v podnikaní. Tento model sa dá použiť pri rôznych prípadoch od implementácie myšlienky v podnikaní, cez jednotlivé oddelenia v spoločnosti, až po spoločnosť ako takú. Zastávam názor, že bez jasne premyslených rozhodnutí, ktoré vychádzajú z relevantných dát, spoločnosť nemôže napredovať podľa plánov, podľa stratégií, a tak dosiahnuť stanovenú víziu v reálnom čase. Na čo ale treba poukázať je to, že dáta nezaručujú úspech podnikateľa = peňažné bohatstvo. No vedia podnikanie v reálnom čase usmerňovať, čim udávajú smer, aby podnikateľ vedel svoje rozhodnutia vykonať spôsobom prinášajúcim mu osoh.
Zastávam názor, že všetky aktivity, ktoré robíme by mali dosahovať synergický efekt. Ten hovorí o princípe „1+1=3“ čo znamená, že vhodnou kombináciou obchodno-marketingových nástrojov sa daný cieľ prevýši.
Preto pri vypracovávaní rôznych plánov a činností treba neustále medzi sebou komunikovať. Robí sa to preto, aby sa vychádzalo z relevantných údajov a nevymýšľalo vymyslené. Pri tejto činnosti netreba vychádzať len z údajov spoločnosti, ale aj z bestpractise a z case studies, ktoré hovoria o tom, ako sa daný konkrétny problém riešil a aká aktivita patrila medzi tie, ktorá zaznamenala najväčšiu úspešnosť.
K záveru chcem povedať, že je dôležité vnímať každý biznis rozdielne a potrebuje inú starostlivosť. Treba prinášať komplexné riešenia, nie dohady.
Použitý slovník:
metrika – číselne vyjadrený údaj ukazovateľa (kvantitatívny údaj)
dimenzia – typ, názov resp. vlastnosť ukazovateľa, ktorý je vyjadrení nečíselne
Google Analytics – analytický nástroj od Google, ktorý sa napája na web stránky
bestpractise – najlepšie riešenia problému
case study – konkrétny problém a jeho riešenia (poučný charakter)